V2G, V2H, og V2L er en ny teknologi, som er under udvikling i blandt andet elbiler, der gør det muligt at udnytte elbilens batteri til at løse udfordringer i strømforbrug- og forsyning som vi i stigende grad får i vores elsystem, desto flere elbiler der kommer på vejene.
Hvad er formålet med tovejs opladning?
En af de største udfordringer er, hvordan vi håndterer de svingende mængder af elforbrug, der opstår i løbet af døgnet. Det kan vi gøre med batterier, men fremfor, at vi skal opbygge store centrale batteri-parker rundt om i landet, kan vi udnytte den batterikapacitet vi har i elbiler og husstande.
Tovejs opladere kan bruges til to forskellige formål. Det første og mest omtalte er vehicle-to-grid (V2G), som er designet til at kunne aflade et batteri, så strømmen kan sendes tilbage til elnettet, via vores elbil ladeboks, når efterspørgslen er høj. Det kræver, at batteriet i elbilen kan aflades og at ladeboksen kan styre det, hvilket er målet for udviklingen af V2G, V2H, og V2L teknologierne.
Hvis tusindvis af køretøjer med V2G-teknologi er tilsluttet og aktiveret, kan dette potentielt betyde, at vi har en løsning til at opbevare vedvarende energi i stor skala og kan modstå døgnets store udsving i energiforbrug og undgå strømsvigt. Da elbiler har store, kraftfulde batterier (+65kW) så har tusindvis af disse batterier væsentlig større kapacitet end de meget mindre solcellebatterier, som f.eks. 13,5kW i Tesla Powerwall.
Beskrivelse af V2X teknologierne
V2G (Vehicle-to-Grid)
V2G står for “Vehicle-to-Grid”. Denne teknologi muliggør en tovejskommunikation mellem din elbil og elnettet. Med V2G kan din bil ikke kun trække strøm fra nettet til opladning, via ladeboksen, men også levere strøm tilbage til nettet. Det hjælper elselskaberne i perioder med højt energiforbrug og til at stabilisere elnettet ved at elbilens batteri kan levere overskydende strøm tilbage.
V2H (Vehicle-to-Home)
V2H står for “Vehicle-to-Home”. Denne teknologi betyder at du kan bruge bilens batteri som en strømkilde til elforbruget i vaskemaskinen, og fjernsynet i hjemmet. Det er vigtigt, i de perioder af døgnet, hvor elselskaberne ikke kan producere strøm nok for at undgå strømafbrydelser. Potentiale for strømafbrydelser, som vi oplevede under starten af Ruslands krig mod Ukraine, hvor strømforsyningen var presset.
V2L (Vehicle-to-Load)
V2L betyder “Vehicle-to-Load”. Denne teknologi er blandt andet installeret i Tesla Cybertruck og gør bilen til at mobilt batteri, som kan bruges som strømkilde (stikkontakt) når man f.eks. er på campingferie. Fordi batteriet kan aflade, kan det fungere som batteri, når man skal have opladet sin elektriske boremaskine, løbehjul eller vil have strøm til fjernsynet i teltet på campingferien. Dermed belaster man ikke elnettet i den periode man bruger batteriet.
Fordelene ved at udvikle V2G, V2H, og V2L teknologierne
Decentraliseret batterikapacitet
Ved at udnytte batterier i elbiler og huse, frem for at opbygge centrale batterilagre, spreder man energiopbevaringskapaciteten over et bredere område. Dette reducerer behovet for tung infrastruktur og centraliserede opbevaringsfaciliteter, som kan være dyre at opføre og vedligeholde. Decentraliseret energiopbevaring gør det også muligt at lagre energi tættere på, hvor den faktisk forbruges, hvilket kan mindske tab under transmission og distribution.
Vi undgår strømsvigt
Ved at have et bredt distribueret netværk af batterier til opbevaring af strøm, i form af elbilers batterier og hjemmebatterier, kan vi bedre sikre os imod strømsvigt, i takt med at der kommer flere elbiler og strømforbruget stiger. I tilfælde af strømafbrydelser eller andre forstyrrelser i energiforsyningen, kan disse decentraliserede lagre bidrage til at opretholde energiforsyningen, hvilket gør systemet mere robust over for udfald og blackouts.
Bedre udnyttelse af vedvarende energi
Integrationen af batterierne i elbiler og hjemmebatterier med elnettet er kritisk i vores overgang til vedvarende energi, så det er muligt i højere grad at kunne lagre sol-, vind-, og bølgeenergi til når vi faktisk skal bruge den. Derved spares elselskaberne for at skulle designe væsentligt dyrere energianlæg efter, hvornår vi bruger mest strøm. Ved at udnytte batterikapaciteten i elbiler og huse kan overskydende energi lagres, når produktionen er høj, og frigives til nettet, når behovet er større end produktionen. Dette hjælper med at balancere udbud og efterspørgsel på energi, og gør det muligt at integrere en større andel af vedvarende energi i elsystemet.
En kommentar til “Hvad er V2G, V2H, V2L? Praktisk beskrivelse af 2-vejs opladning”