Så hvad koster det at lade en elbil op? I denne artikel sammenligner vi elprisen pr. kørt kilometer for de mest solgte elbiler. Du bliver meget klogere på, hvad der er op og ned, når det kommer til priser på opladning af elbiler.
Tabeloversigt: Pris for opladning og pr. kilometer for de mest solgte elbiler
Over de seneste par år er elbiler blevet mere og mere populære. De er gået fra at være en niche bil, som ganske få mennesker rent faktisk anskaffede sig, til at være et oplagt valg for både børnefamilier, singler eller andre, der søger et alternativ til den almindelige benzin- eller dieselbil.
Selvom elbiler stadig generelt er dyrere end benzin- og dieselbiler, kan der være penge at spare på den lange bane. Da elbilen skal lades og ikke tankes, sparer du de dyre brændstofsomkostninger, der lige nu stiger voldsomt.
Hvis du går og overvejer, om du skal anskaffe dig en elbil, vil du sikkert gerne vide, hvor meget du præcis skal betale for at lade dem op. Det kan dog være svært at gennemskue nøjagtigt, hvad prisen ender med at være, da det afhænger af tre forskellige ting. Og derudover, stiger og falder elpriserne afhængig af markedskonditionerne. I 2022 har elpriserne været unormalt høje.
- Om du lader din elbil op derhjemme eller på en offentlig ladestation
- Om opladningen er med eller uden el-refusion
- Om opladningen er med eller uden abonnement
Så hvad koster det at lade en elbil op?
For det første afhænger prisen på en fuld opladning af elbilens batterikapacitet. Jo større kapaciteten er, desto mere vil det koste at lade den fuldt op, men til gengæld vil bilen også køre længere på den fulde opladning, i forhold til en elbil med en mindre batterikapacitet.
Derfor giver det et bedre sammenligningsgrundlag, hvis man kigger på prisen pr. km. fremfor prisen pr. fuld opladning.
Hvad koster én kWh til elbil?
Prisen for en kWh time afhænger af, hvor du lader din elbil op. Der er som udgangspunkt tre muligheder, der hver især har forskellige priser
- Opladning via hjemmelader med abonnement
- Opladning via hjemmelader uden abonnement
- Opladning på offentlige ladestationer
Ladeboks hjemme med abonnement
Mange elbilejere vælger at få installeret en ladeboks derhjemme. Det gør det nemt at oplade bilen, når man har behov for det, og man slipper for at holde i kø ved offentlige ladestandere.
Man skal selvfølgelig give en engangsbeløb for at få installeret ladestanderen, der er værd at tage med i overvejelserne, når man skal vurdere hvilken løsning, der bedst kan betale sig. Det er også muligt at leje en ladeboks. På den måde er det billigere at komme i gang med at lade derhjemme.
Når du har en ladestander derhjemme, kan du vælge at tegne et abonnement hos f.eks. E.ON eller Clever.
Abonnementspriserne svinger alt efter hvilket firma du vælger, og hvad der er inkluderet i abonnementet. F.eks. tilbydes der i nogle abonnementer, at du både kan lade derhjemme og ved offentlige ladestandere. Et abonnement, hvor der er ubegrænset ladning, kan f.eks. koste mellem 649-749 kr. om måneden.
Hvor vidt det kan betale sig, afhænger af hvor meget du kører og derved, hvor ofte du har brug for at lade bilen op. Derudover er der mulighed for at få el-refusion, når du lader din bil op derhjemme, hvis du har et abonnement, der håndterer refusionen. På den måde kan du faktisk komme ned på en ret lav pris.
Lade hjemme uden abonnement
Det er muligt at oplade sin elbil derhjemme uden abonnement, enten i sin egen ladestander eller ved at benytte et ladekabel til en almindelig stikkontakt. Vælger du den løsning, koster det den almindelige elpris at lade bilen op.
Den almindelige elpris kan være fast eller variabel, alt efter hvilken aftale du har. Er den variabel vil strømmen koste mindre, når der ikke er så mange, der bruger den, som f.eks. om natten.
På den måde kan der altså være penge at spare, hvis du lader din elbil op om natten, mens strømmen er billig. Til gengæld kan det være dyrere for dig at lade bilen sidst på eftermiddagen, hvor mange typisk har gang i elektriske apparater, når de laver mad, slapper af foran fjernsynet, støvsuger osv.
Offentlig ladestander
Ligesom det kan være nødvendigt at holde ind og tanke sin benzin- eller dieselbil, når man er på farten, kan det også være nødvendigt at lade sin elbil op. Det kan også være, at du bor i en lejlighed eller et andet sted, hvor du ikke har mulighed for at have din egen ladestander stående. Heldigvis findes der mange offentlige ladestandere rundt omkring, hvor du kan få opladet din bil.
De offentlige ladestandere ejes og drives af forskellige private virksomheder, f.eks. Clever, Tesla og E.ON. Du behøver ikke have et abonnement for at lade ved disse standere, men typisk er det nødvendigt, at have et kort med en RFID-chip, du kan ’tjekke ind’ med. Kortene kan købes over nettet hos de forskellige operatører for et mindre gebyr.
Når du lader ved en offentlig ladestander betaler du som udgangspunkt pr. kWh, men nogle steder koster det et fast beløb for en opladning. Desuden er prisen på en kWh højere ved en offentlig ladestander, end hjemme hos dig selv. Den vil typisk ligge et sted mellem 5,5 og 6 kroner (juli/august 2022 priser).
Nogle af disse kort, man bruger ved ladestanderne gælder til mange forskellige standere, hvilket er smart, da du så undgår at køre for meget rundt og lede efter et sted, du kan lade din bil. Til gengæld vil prisen pr. kWh da ofte være en smule højere.
Som udgangspunkt er den billigste løsning i længden, at få en ladestander derhjemme med et abonnement, hvor du kan få el-refusion. Du bør dog overveje, om det er muligt for dig, at få installeret en ladestander ved dit hjem, og om du kører nok til, at et abonnement kan betale sig og til hvilken elpris du kan lade til derhjemme.
Sammenligning af strømforbrug for de mest solgte elbiler
Der kan være stor forskel på, hvor langt en elbil kan køre på en opladning og på en kWh. Derfor har vi samlet 10 af de mest populære elbiler i denne oversigt, så du nemt kan sammenligne, hvor meget de koster at køre i pr. km.
Prisen på en kWh time er som nævnt variabel, og det samme gælder elrefusionen. I nedenstående tabel har vi brugt en gennemsnitlig elpris på 3,22 kr/kWh og fratrukket elrefusion på 1,14 kr/kWh. Det giver dig en pris pr. kørt kilometer, hvis du har en ladestander i hjemmet med abonnement, hvor man oftest lader sin elbil.
Prisen for hvad det koster at lade en elbil, og prisen for hver kørt kilometer, kan derfor være en smule forskellig i virkeligheden, men oversigten giver dig stadig et godt sammenligningsgrundlag.
Elbil mærke | Batteri kapacitet (kWh) | Gns. Wh/Km | Opladning af elbil pris (* | PRIS pr. km |
---|---|---|---|---|
Skoda Enyaq iV 60 | 62 | 155 | kr. 129 | kr. 0.32 |
Audi Q4 e-tron | 82 | 165 | kr. 171 | kr. 0.34 |
Polestar 2 | 78 | 165 | kr. 162 | kr. 0.34 |
Ford Mustang Mach-E | 98,7 | 177 | kr. 205 | kr. 0.37 |
Hyundai Kona Electric | 67.5 | 139 | kr. 140 | kr. 0.29 |
Kia Niro EV | 68 | 149 | kr. 141 | kr. 0,31 |
Kia EV6 | 77.4 | 176 | kr. 161 | kr. 0.37 |
Volkswagen ID. 3 | 62 | 145 | kr. 129 | kr. 0.30 |
Volkswagen ID. 4 | 82 | 164 | kr. 171 | kr. 0,34 |
Peugeot e-208 | 50 | 136 | kr. 104 | kr. 0,28 |
Tesla S | 100 | 141 | kr. 208 | kr. 0,29 |
Tesla X | 100 | 171 | kr. 208 | kr. 0,36 |
Tesla 3 | 60 | 129 | kr, 125 | kr. 0,27 |
*) Pris pr kWh = kr. 3,22 / Elrefusion pr kWh = kr. 1,14
Sådan får du El-afgift refusion
Du er berettiget til at få refusion på din el-afgift, hvis du betaler fuld afgift på den el, du bruger. Det vil sige, at du ikke kan få refusion, hvis f.eks. har et elopvarmet hus med en varmepumpe, da du derved får en refusion i forvejen. Du er heller ikke berettiget, hvis du f.eks. har solceller.
Hvis du er berettiget til refusion, kan du få den gennem et abonnement, der administrerer det for dig. Det er forskelligt fra abonnement til abonnement, hvor ofte refusionen bliver udbetalt. Ved nogle sker det med det samme, mens andre udbetaler hvert kvartal, hvert halve år eller en gang om året.
Refusionen på el-afgiften til ladning af elbiler er en del af finansloven. I 2020 blev den forlænget, så frem til udgangen af 2030 kan ladeoperatører få refunderet op til 1,14 kr. pr. kWh.
Leje el-ladestander med abonnement eller serviceaftale
Vælger du at leje en el-ladestander, skal du samtidig tegne et abonnement, som du kan få el-refusionen igennem. Derudover kan du typisk vælge også at få en serviceaftale, så din ladestander bliver repareret, hvis der er noget galt med den. Du kan dog også vælge blot at nøjes med refusionen.
Købe en ladestander med abonnement
Køber du din egen ladestander skal du stadig tegne et abonnement med en udbyder, der kan stå for at videresende el-refusionen til dig.
Købe en ladestander uden abonnement og serviceaftale
Det er ikke muligt for privatpersoner selv at administrere refusionen af el-afgiften til ladning af elbiler. Derfor kan du kun få refusionen, når du har et abonnement, også selvom du køber din egen ladestander.
Ofte stillede spørgsmål
I bund og grund er et ladestander abonnement noget du betaler for at få en virksomhed til at måle strømforbruget til ladning af din elbil, og som herefter tilbagebetaler refusionen til dig.
Da det kun er med et abonnement, at du kan få el-refusion, vil det kunne betale sig at tegne sådan et for langt de fleste.
Med et opladningsabonnement betaler du for ladningen af din bil. Det kan både være ved din ladestander derhjemme, ved offentlige ladestandere, eller det kan omfatte begge dele.
Der findes forskellige typer af abonnementer, f.eks. abonnementer med en fast pris på ubegrænset ladning, en fast pris på begrænset ladning osv.
Et af de populære selskaber E.ON har f.eks. tre forskellige abonnementer, der koster hhv. 79kr., 159 kr. og 649 kr. om måneden. Det første inkluderer kun el-refusion mens det andet inkluderer en lav elpris, og det tredje inkluderer ubegrænset ladning.
Hvilket abonnement, der passer bedst til dig, kommer an på flere ting. F.eks. hvor meget du kører og hvor ofte, du lader derhjemme og på farten.