I denne artikel prøver vi at liste de mest væsentlige forskelle på Tesla’s 2 mest populære bilmodeller, nemlig Model S og den nyere Model 3, som i øvrigt også blev den mest solgte el-bil i 2019, samt også vandt årets bil i 2019.
Siden 2017 har Tesla solgt to typer af sedaner, Model S og Model 3. Begge er fuldt elektriske, men med ankomsten af den nye Model 3, er der nu en stor prisforskel mellem de 2 biler. Derfor er det muligt du undrer dig over hvad du får for dine penge i hhv. Model S & Model 3
Tesla Model S
Pt har du flere har du øjeblikket har flere muligheder med Model 3, men Model S er mere premium og eksklusiv og giver bedre ydelse – hvis du betaler ekstra for det. Selvom bilerne er i forskellige segmenter, har de meget til fælles.
Model S er Teslas ældste bil, der pt er i produktion, hvis vi ser bort fra Roadster som kom i 2011 (vidst nok). Den ankom i 2012 og er blevet opdateret og konfigureret flere gange.
Startprisen for en ny Tesla Model S starter på omkring 670.000,- DKK
Der findes der flere konfiguationer af Tesla Model S som er Standard, Long Range & Performance – Dog er det kun muligt at bestille Long Range & Performance i Danmark.
Prisen for en Long Range starter på 679.000,- DKK i skrivende stund, hvorimod Performance modellen har en startpris på 802.000,- DKK (Alt sammen før skat) I denne model får du tilgængæld også flere fordele som:
- Hurtigere acceleration: 0-100 km/t på 2,6s
- Ludicrous Mode
- Forbedret indvendigt design
- Kulfiberspoiler
Før i tiden, da Tesla kom med sine første Model S modeller medfulgte der gratis opladning på alle Tesla’s ladestationer, dog er det vidst ikke længere muligt ved køb af af ny Tesla Model S, dog får du en reference kode udleveret når du køber en Tesla. Den kan du videregive til andre som ønsker at købe en Tesla, og bliver der købt en bil med din referencekode får du og køberen 1500 gratis KM af Tesla.
Model S-interiøret leveres sort standard. Du har dog mulighed for at vælge 4 andre interiør konfigurationer for en mer-pris.
Model S har også et mere traditionelt setup invendigt end Model 3. Dit instrumentbræt er mere klassisk som du kender det fra en almindelig bil, hvor Model 3 er fuldstændig klinisk. Det kan du læse nærmere om længere nede i indlægget.
Model S interiør byder på meget mere og har rigtig mange smarte funktioner:
- Premium lydsystem specielt indstillet til en Teslas stille kabine
- Funktioner til koldt vejr inkluderer opvarmede sæder til hver enkelt passager, opvarmet rat, optøning af vinduesviskere og opvarmning af dyser til sprinklervæske
- HEPA-luftfiltersystemet forhindrer virus, bakterier og ubehagelig lugte i at trænge ind i kabinen
- Premium Connectivity
- Satellitkort med live trafikvisualisering
- Internetstreaming i bilen af musik og medier
- Mere regelmæssige online opdateringer via mobilnetværk
- Internetbrowser
- Musik og medier via Bluetooth®
- LED tågelygter
- Tonet glastag med beskyttelse mod ultraviolette og infrarøde stråler
- Automatisk dæmpning af lys, eldrevne og opvarmede sidespejl
- Brugerdefinerede førerprofiler
Model S er udstyret med imponerende stor, 17-tommers skærm. Her kan du styre klima, musik, bilens indstillinger og mere til.
Du kommer heller ikke til at mange plads. Slår du sæderne ned i Model S kan du fylde den godt op, og i visse tilfælde kan du faktisk overgå visse SUV modeller ift plads.
Det er også muligt at tilkøbe fuld Autopiliot system som gør bilen skulle kunne køre selv. Du skal dog ikke stole blindt på systemet, og derfor anbefales det altid at du selv “overvåger” bilen hvis du slår dette til.
Ønsker du at se en komplet anmedelse af Model S kan vi anbefale dig at tage et kig på:
https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-s-kongen-af-raekkevidde
Tesla Model 3
Tesla Model 3 er den nyeste bil fra Tesla der er i produktion. Den ankom til DK i 2018, og er siden hen blevet den mest solgte el bil i Danmark.
Den kommer i 3 forskellige konfigurationer, Standard, Long Range & Performance.
Standard-Modellen er den mest skrabede, og skal du investere i en Tesla Model 3 vil vi klart anbefale du smider de ekstra penge for en Long Range eller Performance.
Standard modellen er kun baghjuls-trukket, samt får du også et meget skrabet interiør, kontra de andre 2 konfigurationer.
Standard modellen har en start pris på 373.000 DKK og har en rækkevidde på 409 kilometer.
Long Range modellen har en start pris på 449.000 DKK og har en rækkevidde på 560 kilometer.
Performance modellen har en start pris på 484.000 DKK og en har en rækkevidde på 530 kilometer.
Long Range modellen har en acceleration fra 0-100 på 4.6 sekunder, hvilket gør de fleste andre biler til skamme. Ønsker du en hurtigere acceleration kan du med Performance Modellen kommer fra 0-100 på 3.4 sekunder, hvilket gør den kan køre fra en Lamborghini:
På trods af dette findes der dog ikke et Ludicrous mode til Model 3 så du kan gøre den endnu hurtigere. Der er dog for nyligt blevet rullet en opdatering ud som man kan tilkøbe som skulle gøre at man kan barbere omkring 0.5s af tiden fra 0-100. Av av siger vi bare.
Interiøret på Model 3 er markant mere minimalistisk end Model S. Alle informationer omkring bilen mm findes på skærmen som sidder i midten af Model 3. Det gør også du ikke har knapper til ventilation og andet siddene på instrumentbrættet. Nogle synes dette er fedt, andre er til det mere traditionelle. Det er en smagssag efter vores mening.
Det skal også nævnes at du kan styre rigtig meget fra Tesla egen smartphone app. Her kan du fx sætte den til at opvarme bilen inden du kommer ned til den. Du slipper ligeledes for nøgler, da bilen låser automatisk op hvis du er inden for en given radius af bilen. Skulle nu nu have glemt din telefon, kan du læse bilen op med nøglekort.
Ift plads, så er der ikke ligeså meget plads som i Model S, faktisk en del mindre, men dog stadig nok til at dække de almene behov man må have som familie.
Med Model 3 får du mindre bagsæder end i en Model S, men til gengæld et super lækkert fuldt panoramaglas, der løber fra forruden til den bageste rude. Det er ret blæret og meget betagende når man sidder på bagsædet og kigger op.
Du kan i Model 3 også få fuld autopilot system som du kan til Model S – Igen anbefaler vi at du ikke stoler blindt på det, og altid “overvåger” bilen hvis det er slået til.
Der har desværre været nogle grimme uheld hvor personen bag Teslaen ikke har været opmærksom.
Ønsker du en mere dybdegående anmeldelse af Model 3 kan vi anbefale du tager et kig på denne video: