Ifølge Tesla anbefalede de tidligere i 2019 de at der bliver lavet service på bilen for hver 20.000 kilometer der er kørt, eller hvert år – alt efter hvad der kommer først. Dog vil vi mene det er høj sat da en elbil ikke har ligeså mange sliddele som en bil med en motor, hvorfor det ikke bør være nødvendigt. Tesla har siden hen også ændret dette til at være efter behov.
Det sker også i takt med at Tesla ruller flere og flere software opdateringer ud, som retter fejl, og gør bilen bedre.
Omfanget af service af elbiler er generelt markant mindre end for de typiske biler med masser af sliddele, men det kommer selvfølgelig også meget an på hvordan du kører, og hvor godt du plejer og vedligeholder bilen.
En ting der dog er værd at bemærke at at elbiler har en tendens til at skulle have bremserne undersøgt en smule oftere end traditionelle biler. Dette er grundet man ikke benytter bremserne på samme måde, da elmotoren hjælper bilisten med at nedbremse. Denne nedbremsning er i de fleste tilfælde tilstrækkelig, og dermed har man ikke behov for at bremse på samme måde med bremserne som i en traditionel bil. Det positive i dette er også at du formentlig aldrig behøver at få skiftet bremser i din Tesla. Du skal dog stadig husk at servicere bremserne.
Bremsevæske er hydroskobisk og optager fugt. Mere fugt betyder lavere kogepunkt og ved en nødopbremsning hvor skiver og klodser kan blive op til 1000 grader varme, hvilket gør man ikke ønsker bremsesvigt i en nødsituation. Hertil kommer det at bremserne kan gro fast og derved bremse svagt hele tiden, hvis de ikke bliver renset og smurt. Det afleder øget elforbrug og kortere rækkevidde. (Tak til Thomas Tørnberg for denne oplysning) – Husk derfor at tjekket op på at få serviceret bremserne.
Et service på en Tesla er på mange måder anderledes. Der er f.eks ikke behov for olieskift, tændrør o.lign på en Tesla, til gengæld skal du være opmærksom på at der skal serviceres batteri og ladestik.
Tesla udvider hele tiden med flere autoriserede servicecentre hvilket også betyder at det hele tiden bliver lettere at finde nogle der kan servicere bilen. Det er også med til at gøre priserne en smule lavere, grundet mere konkurrence på markedet.
Input til service..
Uddyb gerne bremserne skal services min hvert andet år, da bremsevæske er hydroskobisk og derfor optager fugt. Mere fugt betyder lavere kogepunkt og ved en nødopbremsning hvor skiver og klodser kan blive op til 1000grader ønskes der ikke bremsesvigt i en nødsituation.
Hertil kommer det at bremserne kan gro fast og derved bremse svagt hele tiden, hvis de ikke bliver renset og smurt. Det afleder øget elforbrug og kortere rækkevidde.
Så vil du virkelig spare på menneskeliv og have dårligere rækkevidde?
Vh mekaniker med sølvmedalje 👍
Hej Thomas
Tak for oplysningen. Vi har tilfæjet din information til indlægget, vi håber det er ok? Vi har også husket at kreditere dig for infoen 😉 Hav en dejlig søndag aften.
Jeg tror flere service centre gør priserne dyrere. De vil kæmpe for at visse dele af Teslas service skal udføres “autoriseret” for at garanti og gensalgsværdi opretholdes, og så ender vi tilbage ved hvor ICEerne er nu, hvor selv et luftfilter-skifte skal foretages til 600 kr i timen.
Tesla burde i stedet udbygge deres gør-det-selv beskrivelser så de omfatter al almindelig/anbefalet vedligehold. Og samtidig kunne Tesla arbejde mod at gøre sig til det mindst vedligeholdelsekrævende bilmærke. Mekaniserede kan nu konkurrere om at lave det, forbrugeren ikke gider eller ikke er tryg ved selv at lave. Der ville Tesla få en fordel ifht andre bilmærker, som er mere eller mindre forpligtede på at skaffe opgaver til alle salgssteder/værksterder.