Tesla Wall Connector ladeboks – Grundig evaluering og priser

Forventet læsetid: 8 Minutter

Tesla ladeboks er ikke længere forbeholdt Tesla-ejere, men kan bruges til opladning af alle elbiler og hybridbiler, og har du en Tesla Wall Connector Gen 3 så kan du nu også få el-refusion. Det kan du læse mere om i denne evaluering af Tesla Wall Connector Gen 3.

Tesla’s ladeboks “Wall Connector Gen 3” er den seneste version af Tesla’s ladeboks. Men er den også det bedste valg af ladeboks til vores Tesla? Vi har kigget på, hvad man som Tesla ejer i Danmark forventer af en ladeboks, og hvor godt en Tesla ladeboks, som Tesla Wall Connector, opfylder behovet.

Tesla Wall Connector er den ideelle ladeboks for opladning af din Tesla og det er nu også muligt at med en Tesla ladeboks at få el-refusion. Hvis du har en anden elbil så kan du sagtens bruge Tesla ladeboksen, men den eneste ulempe at du ikke har de samme smart opladningsmuligheder via Tesla appen som Tesla-ejere. Det håber vi der bliver rodet bod på i en kommende opdatering.

Sidst men ikke mindst så er Wall Connector forberedt til opladning med strøm fra solceller, og som du kan læse mere om i denne evaluering af Tesla Wall Connector.

Fordele og ulemper med Tesla ladeboks

FordeleUlemper
Den flotteste ladestation af alle … synes vi, og har et flot naturligt ophæng til ladekablet når det ikke bruges.Smart opladning i Tesla appen er fantastisk for Tesla-ejere med begrænset for andre typer elbiler (kun een opladningsplan)
Kan bruges til opladning af alle elbiler og hybridbiler.
Kan forbindes til tredjeparts app for modtagelse af el-refusion.
Wifi til online opdateringer og opdateringer af fremtidige funktionaliteter og godkende ander elbiler der skal kunne oplade på din Tesla ladeboks.
Med Tesla Appen kan du overvåge strømforbruger, se opladningshistorik, og styre hvornår opladning skal starte og afslutte.

Om Tesla ladeboks – Wall Connector

Vores evaluering

Opladningseffekt

1,4 kW – 22 kW

El-refusion

Ja

Solcelle kompatibel

Ja, kan bruges til solceller

Billede af Tesla Wall Connector Gen 3 ladeboks
Detaljere tekniske specifikationer
UdbyderEje / LejePris ladeboksPris installationPris inkl installationService & el-refusion
Tesla + Plug & Drive (Installatør)Eje4.000,-4.499,-8.499,-Ikke forberedt til elrefusion
Evify.dkEje3.995,-4.995,-8.990,-Ikke forberedt til elrefusion
Installation: Den oplyste pris for installation er en 11 kW 3-faset standard-installation.

Den bedste løsning er at bestille ladeboks og installation hos samme leverandør, så der opstår komplikationer og du pludselig får et mini-projekt på hånden. Evify er et svensk selskab som også har dansk kontor og installerer i hele Danmark. De er autoriseret Tesla ladeboksinstallatør med 1.400 anmeldelser på Trustpilot (4,4 stjerner).

Ladeboksen kan købes i 5 forskellige farver

Tesla ladeboks i rød
Tesla ladeboks i herdet glas med farven Red Multi Coat
Tesla ladeboks farver i sort, blå, rød, sølv
Tesla Wall Connector fås i 5 farver:
Hvid, Deep Blue Metallic, Solid Black, Red Multi Coat, Midnight Silver Metallic

Inkluderet med ladeboksen

Inkluderet i pakken når du køber en Tesla ladeboks:

  • Wall Connector Gen 3 ladeboks
  • Bagplade til vægmontering, inkl. skruer og hex-bit (bit til skruemaskinen som passer til skruerne).
  • Frontplade (hærdet glas) i den farve du ønsker
  • Ladekabel type-2 (7,3m)

Tilbehør

  • Frontplade kr. 861,- pr stk. (5 forskellige farver)
  • Kabelholder kr. 310,-
Tesla ladeboks i rød

Smart opladning via Tesla appen

Via Tesla-appen har du mulighed for planlægning af opladning af elbilen, og det er uanset om du har en Tesla eller en anden elbil.

VIGTIGT: Hvis du forbinder en tredjepart app til refusion af elafgiften, så skal du være opmærksom på at du ikke længere styrer opladning via Tesla App men vi tredjeparts app.

Tesla app - smart opladningsfunktioner i app

Færdig opladning

Vælger du tidspunktet for, hvornår bilen skal være færdigopladet, så betyder det, at bilen selv bestemmer, hvornår opladningen skal starte, så den er klar, når du skal bruge bilen. Det har den fordel, at batteriet er varmt, når du skal køre, hvilket kan være en fordel i de kolde vintermåneder.

Start opladning

“Scheduled charging”, eller “opladningsstart” bruges når du vil bestemme starttidspunktet for opladningen. Det kan bruges til at indstille opladning på tidspunkter hvor strømmen er billigst, og kan fortsætte opladningen til det opladningsniveau, du bestemmer, f.eks. 80%.

Funktioner vi ønsker os

Alle smart opladningsfunktioner for ikke-Tesla elbiler

Som det er idag, så har ikke-Tesla elbiler kun mulighed for at have en opladningsplan. Vi ser frem til at andre elbiler via Tesla appen også kan have flere opladningsplaner.

En Tesla ladeboks passer til alle elbiler men udfordringen er at den ikke har integreret godkendt MID elmåler og derfor ikke kan bruges hvis man gerne vil have refusion af elafgiften. Der er heldigvis ikke mangel på andre rigtig gode ladebokse som passer til Tesla og som er forberedt til el-refusion.

Easee lite ladeboks

Den bedste ladeboks, passer til solceller .. og billigst

Se detaljer om Easee Lite

Zaptec Go ladebokse

Pålidelig, intelligent og blandt de bedste ladebokse

Se detaljer om Zaptec Go

ABB Terra ladeboks

Simpel, robust, og gennemprøvet ladeboks

Se detaljer om ABB Terra

Skal man opgradere sin gamle Wall Connector til en ny Gen 3?

Tesla Wall Charger Gen 1, Gen 2, Gen 3

Funktionaliteten i Tesla Wall Connector Gen 3 er næsten på niveau med de mest solgte ladebokse i Danmark, som ZapTec Go, Easee Lite, ABB Terra m.fl. Der mangler at blive åbnet for 3. part smart-apps således, at man kan lade når strømmen er billigst, og automatisk sende strøm til elbilen fra et solcelleanlæg, hvis man har et sådan installeret.

Zapp tilbyder Tesla Wall Connector Gen 3, inklusiv installation og el-refusion i hele Danmark.

Specifikationer: Tesla Wall Connector Gen 3

Dimensioner (HxBxD)345 x 155 x 110 mm
Vægt6,8 kg
WifiWifi forbindelse til automatisk opdateringer.
OCPPJa, kan forbindes til tredjepart app f.eks. Monta som styrer smartopladning og kan tilsluttes abonnement for el-refusion.
Maksimal ladeeffekt:Har dynamisk ladeeffekt som betyder den automatisk optimerer ladeeffekt
1-faset 1,4 kW / 32A
3-faset 11 kW – 22 kWh / 32A – integreret belastnings-balancering.
Forberedt til el refusion:Ja, via tilslutning af f.eks. Monta App til Tesla Wall Connector og valg af abonnement udbyder for el-refusion.
OpladningshastighedOmkring 71 km pr time. Opladningshastighed er kortere for Model 3, og længere for Model S, så dette er IKKE et præcist estimat.
Ladekabel:Type-2 ladekabel, typ-2 ladekabel med Tesla knap.
Garanti og service5 års garanti, software-opdateringer og hverdags-support.

Ofte stillet spørgsmål om Tesla ladeboks

18 kommentarer til “Tesla Wall Connector ladeboks – Grundig evaluering og priser”

  1. Hej
    Når jeg i forvejen har elvarme som primær opvarmningskilde og dermed får refusion så vil jeg vel også automatiske få refusion for den el jeg bruger til opladning af min endnu ikke modtaget Tesla, hvis jeg benytter en Tesla Wall Connecter ude Mid måler – eller er der noget jeg har misforstået her ?

    Svar
    • Hej Peter, tusind tak for dit spørgsmål 🙂
      Ja, du får også refusion for den el du bruger til opladning af din elbil. Elmåleren kan ikke se hvad din el bliver brugt til.
      Mid-måleren skal bruges hvis du skal måle hvormeget el der går til opladning af elbilen. Det er kun nødvendigt hvis du vil tegne et abonnement for at få el-refusion på strøm til opladning af bilen.
      Da du får el-refusion behøver du ingen mid-måler.
      Håber der ikke er så længe til der står en Tesla i din carport 🙂

      Svar
  2. Hej jeg har solceller og snart en Tesla y . Vil en Tesla lader være en god ide ?? . Kan jeg ikke bare sæt ladehastighed ned når solen skinner så det ca passer med det anlægget laver . Hvornår forventers opdatering så boxen selv kan se hvad solcelleranlæg laver af strøm ??

    Svar
    • Hej Erik,

      Tusind tak for dit spørgsmål og stort tillykke med din nye Y 🙂

      For elbiler, og dermed også Tesla’er, kræver batteriet et minimum af Amp og kWh for at kunne lade. Så hvis dit solcelleanlæg kan leverer dette minimum, så er den del OK.
      En Tesla Wall-Charger kan tilsluttes en batteribank, som får strøm enten fra solceller eller elnettet, men Wall-Charger har ikke selv den intelligens.
      Så enten skal denne styring sættes foran Wall-Charger, eller du kan overveje en “Ratio Electric Solid” hjemmelader, som har denne intelligens.
      Mere om den her:
      https://evbiler.dk/shop/ladebokse/ladebokse-til-solceller/solar-box/

      Så den bedste løsning er nok en “Ratio Solid”, men tjek lige med din elinstallatør først.
      Håber det hjælper.

      Svar
      • Jeg har læst at Tesla Model Y nærmest frit kan justere mængen af Amp man vil lade med, så men betyder dette så ikke at ovenstående “minimum” kan justeres til at være meget lavt ?

        Svar
      • Hejsa.
        Jeg læser med interesse denne tråd da vi har købt en model Y. Har solceller, samt 15 kWh batteri til at holde strømmen der bliver produceret fra solcellerne.
        Jeg vil jo gerne have at opladningen kan tappe max strøm fra batteriet og dertil også i de perioder hvor jeg producerer op til 6 kWh på cellerne. Kan det mon lade sig gøre, og vil det kræve at Tesla ladeboks sættes specielt op mod solcelle og tilhørende batteri for at kunne tappe strømmen så grøn som mulig?

        Svar
  3. Jeg har et sommerhus og monterer nu en gen 3 Tesla lader.
    Som jeg forstår det kan jeg via en APP bestemme lade tidspunkt og sluttidspunkt.
    Således at der kun kan lades om natten.
    Men når jeg lejer sommerhuset ud, kan gæster selv oprette en app og ændre dette? Eller er indstillingerne bundet til min app?

    Svar
    • Hej Jens, tak for din henvendelse.
      Tesla Wall Charger giver dig kontrol over om du vil tillade “Alle”, “Tesla biler”, “Specifikke biler”. Konkret kan du bede din lejer om at give dig deres VIN-nummer så du kan tilføje det i din APP så kun den lejers bil kan lade på din Tesla Wall Charger. Derved behøver lejer ikke at forbinde deres app til din Wall Charger og du styrer hvornår den kan lade.
      Mere om det her på Teslas website: https://www.tesla.com/support/gen-3-wall-connector-access-control

      Håber det var fyldestgørende Jens.

      Svar
  4. Pris Installation:
    Ca. kr. 4.200 – 1-faset 11 kW installation
    Ca. kr. 5.600 – 3-faset 22 kW installation

    Hvem kan man kontakte for denne installation?

    Svar
  5. Meget fin artikel, Søren.

    Som uvidende – ventende på sin nye Y’er – har vi fået opsat en Tesla Wall Connector.
    Man bliver jo klogere hver dag, hvilket bringer ærgrelsen over ikke at kunne tilslutte det et refusions abb.

    Vil det blot være at få sat en MID måler (med wifi?) imellem tavle og Wall Connector og så oprette et abb. hos en udbyder, eller hvordan fungerer det i praksis?

    Svar
    • Hej Mikkel,
      Mange tak for din henvendelse.
      Det er lige det du kan. Så tag fat i de udbydere som du overvejer at bruge til elrefusion. De kan svare dig på om de kan installere MID måleren, via deres installatør, så du er sikker på det virker. Alternativt kan du spørge abonnementudbyderen om de vil dele specifikationerne med dig så du kan bestille din egen installatør. Så skulle der være klar bane til elrefusion 🙂

      Tillykke med Y’eren 🙂

      Svar
      • Hej Søren, kender du nogen refusionsoperatører der kan hjælpe med det? Umiddelbart er det svar jeg har fået at man skal have en af deres ladere, eller en af de lader de understøtter.(Afhængigt af om det er et el selskab eller udbyder af refusionsabonnementer). Så kender du eller har hørt om nogen,som vil acceptere en seperat tavleemåler og en wall connector og give refusion på det?

        Svar
  6. Hej
    Hvis man nu ikke har en Tesla kan man så oplade andre biler med denne ladeboks hvis man downloader appen der til?

    Svar
  7. Hej Søren
    jeg har netop købt og fået opsat en Tesla Wall Connector. Hvordan kan jeg se om det er gen 2, eller gen 3?
    Mvh
    Lars

    Svar

Skriv en kommentar