Opladning af elbil via solceller med batteri

Kan man lade sin elbil med strøm fra solceller?

Du kan sagtens oplade din elbil i hjemmet via solceller, og der er masser af solcelle installationsfirmaer, som er eksperter på området i dag.

Information om, hvordan du får installeret solceller til elbil opladning i hjemmet, er meget mangelfuld. Vi har derfor i samarbejde med eksperter fra TrueEnergy og EasyGreen solcelleinstallatør, skrevet en let forståelig artikel om, hvad det vil sige, at lade sin elbil med strøm fra solceller. Årsagen er, at vi er vilde med ideen om, at vi alle kan være med til at producere en del af vores egen strøm, og derved blive mindre afhængige af fossile brændstoffer.

Kombinationen af solceller og elbil betyder, at du kan oplade din elbil med strøm fra solcellerne, hvilket i modsætning til den dyre el fra elnettet, er helt gratis. Anlægsinvesteringen tilbagebetales med besparelsen mellem prisen for el på elnettet, og den el du producerer via solcellerne.

Med den rette solcelleinstallation kan også du optimere din omkostning til el, og bruge den til at oplade din elbil. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan få el-refusion på den strøm, som du forbruger til opladning af din elbil, hvis du har installeret solceller.

Hvorfor kan det være en god ide at installere solceller?

Grønnere Energi

Vores omstilling til grønnere energi har kørt længe, og vi er godt igang, men der er stadig en del udfordringer, der skal løses. Omstillingen til elbiler, frem for benzinbiler, har en begrænsning i forhold til distribution og den mængde el, som produceres i dag. Så hvis vi alle skal køre i elbiler og ikke længere skal bruge naturgas til opvarmning, så har vi i dag ikke strøm nok. Hvis vi alle installerer solceller og andre alternative energikilder, som luft til varme, så vil det være et væsentligt bidrag til at kunne øge elbil parken, reducere behovet for naturgas, og blive mere grønne hurtigere.

Billigere Energi, og mindre følsom overfor prisstigninger på el

Ved at producere solenergi, og derved bedre udnytte den billigere strøm uden for dagtimerne, hvor forbruget er højest, vil det betyde billigere strøm og bedre udnyttelse af kapaciteten hos elselskaberne. Samlet set, betyder det billigere strøm, og prisstigninger betyder mindre for din økonomi.

Når vi har installeret dit nye solcelleanlæg, så skal du selvfølgelig også kunne se, hvad det producerer af strøm.  Hos EasyGreen får du derfor adgang til en app, hvor du kan se data på dit anlæg i realtid. ‍ Du kan bl. a. se anlæggets energiproduktion, sparet energiforbrug, klimafordele, vejret, uregelmæssigheder i anlægget og meget mere…  Tag kontrollen tilbage. Det er jo bare strøm.
Solceller
Inverter
Ladeboks
Batteri

Sådan udnytter du bedst solcellerne og batteriet

Med en batteribank kan du selv bestemme, hvornår på dagen batteriet skal hente den billigere strøm fra elnettet. I dagtimerne lades batteriet op med strøm fra solcellerne, for at være klar til du kommer hjem. Herved oplades billigere strøm fra elnettet, så du har strøm helt til næste morgen.

Om sommeren betyder det, at nettoprisen for dit strømforbrug er lavere end om vinteren, men med solceller og et batteri, er gennemsnittet af dine samlet el-omkostninger reduceret væsentligt, selvom du ikke har reduceret dit elforbrug.

Vær dog opmærksom på at det ikke er alle ladebokse som kan oplade din elbil med strøm fra solceller, her skal du vælge imellem helt specifikke ladebokse til solceller. For at kunne oplade med solenergi skal ladeboksen blandt andet have dynamisk opladningseffekt, automatisk faseskift så du udnytter mest muligt at din solcellestrøm.

App til at styre, hvornår der skal hentes el fra elnettet.

Den intelligente TrueSolar app fra TrueEnergy, inkluderer en chip (installeres på din eltavle) som måler om der sendes overskudsstrøm tilbage til elnettet. App’en kan også forbindes til din Tesla og måle, hvor meget strøm, der er på bilen. Derved kan appen styre, at der ikke sendes strøm tilbage til elnettet, før batteriet til solcellerne OG elbilen er fyldt op. Når der hentes strøm fra elnettet, sker det, når strømmen er billigst og mest miljøvenlig.

TrueSolar app til overvågning af dit strømforbrug

Vigtigt omkring smart app’s til opladning af elbilen

Da TrueSolar app’en styrer, hvornår der hentes strøm fra elnettet OG hvornår elbilen skal lades op, er det vigtigt, at der ikke anvendes andre smart app’s til at styre opladning af din elbil. Dvs. bruger du en anden app end True Energy appen til at styre, hvornår elbilen skal oplades, så vil de to app’s ikke fungere optimalt.

Hvad indeholder et komplet solcelleanlæg med batteri?

Et komplet anlæg indeholder solceller, inverter, batteri og en ladeboks til opladning af din elbil. Dertil kommer selvfølgelig materialer, kabler, lister, og el-installation.

For at dimensionere anlægget til dit behov, skal du have fat i en installatør, som kan hjælpe dig med at tjekke, hvor mange solceller du skal bruge, samt hvor stort batteriet skal være, hvor solcellerne skal monteres, og hvad det koster. Nogle installatører kan også være behjælpelig med at skaffe finansiering af dit solcelleanlæg.

Komplet solcelle-installation indeholder

  • Behov og dimensionering af solcelleanlægget, samt placering
  • Solceller
  • Inverter
  • Batteri
  • Ladeboks
  • Andet – Installation af solceller, inverter, batteri, og ladeboks til elbil opladningen, kabelføring mellem batteri og ladeboks.

Hvor mange solceller skal der installeres?

Det væsentlige omkring valg af solceller er effektivitet, størrelsen af overfladen og en overflade der ikke giver genskær (reflektioner).

Mængden af solceller afhænger selvfølgelig af behovet for, hvor meget strøm de skal levere, og hvor stort et areal, der er til rådighed på taget.

Kilde: Easygreen.dk

For hver 1.000 kWh husstanden har i forbrug, skal der dimensioneres med tilsvarende 1 kW i solceller. Hvert solcellepanel producerer ca. 400 kWh per år, så 20 paneler vil teoretisk kunne dække et årligt forbrug på 8.000 kWh, men både hældningen på taget, og orientering i forhold til “syd”, og antal solskinsdage, spiller en rolle. Så derfor er det væsentligt at søge rådgivning for at få beregnet behovet, dimensioneringen af solcelleanlægget, og ikke mindst økonomien i projektet.

Vi har vist 2 eksempler på solcelleanlæg fra EasyGreen nedenfor, for at illustrere kapaciteten af et solcelleanlæg. Har du en elbil som kører 15.000 km om året og bruger ca 3.000 kWh, og husstanden bruger ca. 5.000 kWh, så er det samlede forbrug 8.000 kWh. Det er dog ikke sikkert, at du kun lader elbilen op hjemme, så for at dække 8.000 kWh, er der derfor behov for 22 solceller, hvilket fylder omkring 50-60 kvm.

Elpris
Estim. 330 øre/kWh
Anslået årlig el produktion (solceller)Antal solcellepanelerBatteri kapacitet / afladningseffekt
kr 29.700
(9.000 kWh * 330 øre/kWh)
9.000 kWh26 paneler10 kWh / 5 kWh
kr. 37.950
(11.500 kWh * 330 øre/kWh)
11.500 kWh36 paneler10 kWh / 5 kWh

Find din elpris på borger.dk

Inverter

Hvad er en inverter? En inverter er typisk lavet specifikt til solceller, og  omdanner DC strømmen fra solcellerne til 220V AC strøm, som er den samme slags strøm/spænding, der kommer fra elnettet. Inverteren er nødvendig til omdannelse af strømmen/spændingen, så den kan bruges i el-apparater i husstanden og opladning af elbilen.
Huawei inverter til solcelleanlæg

Til en solcelleinstallation hører en inverter, som sørger for at konvertere strømmen fra solcellerne til brugbar strøm i huset. Det er en væsentligt fordel for driftsikkerhed og funktionalitet, at der vælges inverter og batteri fra samme producent.

Eksempler på invertere:

  • Huawei SUN2000
  • Tesla Powerwall har en inverter inkluderet

Hvorfor skal man have et batteri?

Batteriet lagrer den strøm fra solcellerne, som du ikke bruger, i stedet for at sende det tilbage til elnettet. Det betyder, at den billige strøm fra dine solceller kan gemmes til senere brug, og giver mulighed for at fylde batteriet op om natten, hvor strømmen på elnettet er billigere.

Batteriet tilsluttes direkte til eltavlen, så alt strømforbrug hentes via batteriet, samt at strømmen fra solcellerne bruges FØR, der evt. hentes strøm fra elnettet.

Tilslutter du dine apparater i huset til batteriet, kan du også bruge strømmen fra solcellerne til at forsyne dit strømforbrug i huset.

Hvor stort skal batteriet være?

Hvis du planlægger, at oplade din elbil via strøm fra solcellerne og batteriet, skal du være opmærksom på, at batteriet skal kunne levere min 5 kWh, som krævet af almindelige ladebokse til elbilen. Det betyder, at du normalt skal have et batteri på 10 kWh. Batterier købes i moduler, så du kan altid tilslutte ekstra batterier parallelt, hvis du ønsker at starte med f.eks. 5 kWh batteri. Du skal blot være opmærksom på, at bilen oplades langsommere.

Eksempler på batterier:

  • Huawei Solar LUNA2000-5-S0, 2,5 kW
  • Tesla Powerwall

Batteriet er den enhed, der lagrer den strøm til senere afbenyttelse.

For at batteriet kan tilsluttes elbilens ladebokse, kræves et batteri der kan levere en effekt på 2,5 kW til en 3-faset lader (22KW).

Ønsket batteri afladningseffektAntal batterier
5 kW2
10 kW4

Ladeboks til elbil

En ladeboks til opladning af elbilen, tilsluttes inverteren som leverer 220V strøm, og derfor er der ingen specielle krav til valg af ladeboks.

Eksempler på ladebokse, som kan anvendes:

Overvågning af solcelleanlægget

Med Huawei inverter og batteri følger også en komplet overvågning via smartphone, computer og tablet, så du ved hvor meget strøm solcelleanlægget producerer. Men hvad der er endnu bedre er, at du også kan downloade en TrueEnergy app “TrueSolar”, som automatisk styrer, at både batteriet og elbilen fyldes op af solcellerne FØR der hentes hentes strøm fra elnettet. Det sikrer, at du optimerer dit køb af strøm fra elnettet til et absolut minimum.

>> TrueEnergy – Se TrueSolar her

Løbende rengøring og vedligeholdelse

Rengøring

Solcellerne skal holdes rene for at sikre maksimal effekt. Støv, blade, pollen, og fugleklatter kan reducere solcellernes effektivitet væsentligt, så derfor at det vigtigt, at du rengører solcellerne. Via app’en, der holder øje med, hvor meget strøm anlægget producerer, kan du måle effekten af en før og efter rengøring, og få erfaring med, hvornår solcellerne skal rengøres. Som minimum skal solcellerne rengøres en gang i kvartalet med en haveslange, og en børste til evt. genstridige fugleklatter.

Vedligeholdelse

Driftsstabiliteten af et solcelleanlæg er typisk rigtig god, hvis du sørger for at installere batteri og inverter af samme varemærke. Men som alt andet, kræver det vedligeholdelse, og det er værd, at få anlægget efterset en gang om året af din installatør, for at sikre det kører optimalt og leverer maksimal kapacitet af strøm.

Ansøgning om installation af solcelleanlæg

Ansøgning om tilskud til solcelle installation

Det er for nærværende ikke nogen offentlige tilskudspuljer for installation af solcelleanlæg.

Ansøgning om installation af solcelleanlæg

Ansøgning om væsentlige installationer som kan berøre byggereglementet, såsom solceller på et tag, skal der generelt søges tilladelse om, for ikke senere at blive bedt om at tage det ned igen. Ansøgningen skal indsendes til din egen kommune.

Ansøgning om nettoafregning af solenergi

Hvis du påtænker at sende ubrugt strøm fra solcelleanlægget tilbage til elnettet, så skal du søge om dette hos energistyrelsen. Har du valgt en dygtig og kundeorienteret solcelleinstallatør, så kan du være heldig at de klarer ansøgningsprocessen for dig kvit og frit.

Ansøgningsprocessen >>

Ansøgning Borger.dk >>

Pris på solcelleanlæg med batteri (hybrid-anlæg)

Et solcelleanlæg med tilkoblet batteri koster ca 15-30.000 kr. mere end et tilsvarende anlæg uden batterier. Denne merpris skyldes batteriernes pris, men den vil uden tvivl tjene sig selv hjem igen.

De seneste år har solcelleanlæg med batteri vundet indpas hos private i Danmark. Et solcelleanlæg med en batteriløsning giver nemlig forbrugeren mulighed for at lagre sin egen strøm i stedet for at sælge den til el-nettet. Dette giver klare økonomiske fordele, da strømmen, når du selv bruger den, har en betydeligt højere værdi, end hvis den sælges til el-nettet.

Firmaet Jydsk Tagteknik monterer denne type anlæg og har specialiseret sig i solceller med batteri, da de tror på, at disse anlæg er solcellebranchens fremtid.

Forbrug af strøm

Tesla Model 3 – ca. 15.000 km om året = 2.400 kWh.

Kørsel i elbil (måles i kWh/100 km) og en Tesla Model 3 kører omkring 16 kWh/100 km ved blandet kørsel på motorvej og by.

Husstanden – f.eks. 5.000 kWh

Samlet årlige elforbrug = 7.400 kWh

Prisestimat for solceller med batteri og ladeboks

KapacitetInkludererAnslået pris inkl installationLadeboks til elbil
5.000 kWh16 stk. paneler
5 kWh batteri
5 kW Inverter
kr. 140.000Ladeboks kr. 6.300
Installation kr. 5.600

Kan man finansiere installationen af solceller og batteri?

Ja, med et solcelleanlæg, som kan koste mellem 100.000,- til 150.000,- for en privat husstand, kan det være en fantastisk løsning at finansiere solcelleanlægget via en bank eller et realkreditinstitut. Nogle installatører som Jydsk Tagteknik, tilbyder også finansiering af solcelleanlægget gennem et partnerskab med en bank.

Låneeksempel:Beløb
Lånebeløbkr. 140.000
Løbetid72 måneder
Månedlig ydelsekr. 2.301
Variabel debitorrente3,66 %
ÅOP5,73 %
Samlede kreditomkostningerkr. 25.617
Samlet tilbagebetalingsbeløbkr. 165.617
Låneeksempel på solcelleanlæg fra EasyGreen

Kan man lade sin elbil via solceller og få el-refusion?

Nej, som lovgivningen er i dag, så kan du ikke få el-refusion hvis du har en installation hvor du både kan lade din elbil op med solenergi og via elnettet. For at kunne få el-refusion af den strøm, du bruger til elbil opladning, skal der være en ren forbindelse mellem husets elmåler og ladeboksen, således at MID måleren i ladeboksen, kan måle de kilowatt-timer, som er brugt til opladning af elbilen.

>> Afgørelse SKAT – Elafgift – solcelleanlæg – elbil

Ekspertrådgivning & installation af solceller

Jydsk Tagteknik tilbyder både rådgivning, installation, og service af solcelleanlæg med batteri.

Jydsk Tagteknik hjælper også med finansiering, og med at finde de gode vaner som sikrer at solcelle anlægget reducerer dine el omkostninger længe efter det er installeret.

Jydsk tagteknik nye solceller på tag

Kilde:

FAQ

9 kommentarer til “Opladning af elbil via solceller med batteri”

  1. 2 spørgsmål.

    1. Kan tesla stå parkeret i lufthaven i flere dag når man er ude at rejse, nogen retnings linjer ?
    2. hvilken hjemme oplader er bedst hvis man har solceller på taget ?

    mvh
    Jan

    Svar
    • Hej Jan,
      Tusind tak for dine spørgsmål 🙂
      1. Tesla opgiver at man kan man kan forvente, at en Tesla-bil vil forbruge ca. 1 % af opladningen pr. dag, mens den holder parkeret.
      Flere detaljer her: https://www.tesla.com/da_dk/support/range

      2. Hvis du vil oplade direkte fra solceller, uden batteribank imellem, så skal du finde ud af om solcellerne leverer de min Amp og kWh som elbilen eller opladeren kræver for at kunne “aflade” til bilen.
      “Ratio Electric Solid” har den intelligens som skal bruges for at du kan skifte automatisk imellem opladning via solceller og elnettet.
      Mere om den her:
      https://evbiler.dk/shop/ladebokse/ladebokse-til-solceller/solar-box/

      Håber det hjælper 🙂

      Svar
      • Jeg har en Ratio Solar Lader men App’en kan ikke finde ud af at tælle el-eksporten fra 3 faser i huset sammen, så den lader nærmest aldrig hvis i PureSolar mode. Grunden er at softwaren kræver mindst 6 ampere på en af faserne og normalt er der mindre end det fordelt på de 3 faser, selv om jeg eksporterer masser af el (fx 4000 Watt lige nu) til nettet. I praksis betyder det at jeg ikke kan udnytte denne annoncerede feature med ladning på ren sol energi, før de får det rettet i softwaren hvilket de påstår at have undervejs – mindst 6 måneder har det været tilfældet og stadig uden nogen dato på en rettelse.

        Svar
  2. Jeg har et meget lille solcelleanlæg 2,5Kwh og det betyder, så vidt jeg kan se, at jeg tjener mindre på salg af strøm end jeg mister i afgiftsreduktion på ladning af elbil.
    Det er lidt øv at betale for at have solceller, så jeg overvejer at pille dem ned. Det føles bare ikke særligt miljøvenligt.

    Kan man have to parallelle installationer en med et batteri og et rent elnet.
    Vil det kræve to opladere og kan man undgå at konvertere batteristrømmen fra Solcellerne til bilbatteriet så mange gange

    Svar
    • Hej Per, tak for dit spørgsmål

      Du kan nøjes med en ladestation, f.eks. en “Ratio Solid” (https://evbiler.dk/shop/ladebokse/ladebokse-til-solceller/solar-box/) som kan tilsluttes både dine solceller og elnettet. Den kan så lade op med strøm fra solcellerne før den tager strøm fra elnettet.

      Det skulle være muligt med denne ladestation at lade op med ren solcelle strøm om dagen, og elnettet om aftenen, men det skal du nok have verificeret af en specialist.
      EasyGreen og Jysk Tagteknik er eksperter på installationer med solceller, batteri-bank, og elbil opladere.

      Håber det hjælper Per 🙂

      Svar
  3. Findes der anlæg der kun lader bil op, tænker solceller der lader batterier op og så lade bilen op om natten fra batterierne, så det hele bliver kørt uden om strøm og forbrug i husstanden.
    Og kan det i det hele taget svare sig, tænker investering kontra sparet el fra elnettet.

    På forhånd tak

    Michael Sørensen

    Svar
    • Hej Michael, tak for dit spørgsmål.
      Ja, folk er allerede igang med at installere solcelleanlæg med batteri-bank. Elnettet kan så tilsluttes batteri-banken således at du lader din elbil fra batteri-banken. Om det kan svare sig afhænger helt af hvor meget strøm solcelleanlægget skal producere, om det kun er til elbilen eller om det også skal inkludere en del af elforbruget i husstanden. EasyGreen og Jysk Tagteknik er specialister på netop dette, så de vil kunne hjælpe med både at finde den løsning som har den bedste økonomi for dig og financieringen af anlægget.

      Så du skal nok kontakte eksperterne for at få en iden om pris og anlæggets størrelse:
      Jysk Tagteknik
      EasyGreen

      Svar
  4. Hej, har i en komplet liste over hvilke ladere der kan bruges til alene at lade med overskudsstrøm ? Ved at Ratio Smart Solar, Zappi og Huawei Fusion kan, men er der andre ?

    Mvh Dennis

    Svar
  5. Hej
    Vi har lige købt en Tesla Y og en væglader.
    Vi har solceller og tænkte at det er supersmart – MEN vi har lige talt med vores solcelle leverandør og det viser sig at vi lader fra nettet og IKKE fra vores solcelleanlæg / batteri.
    1komm5 (vores solcelle leverandør) siger at el installatøren skal sætte CT klemmer fra ladestanderen ind efter solcelle klemmerne.
    Elinstallatøren (Tesla installatøren) virker ikke som om han ved hvad de taler om – jeg tænker at det må være ret almindelig viden med alle de Teslaer der ruller i Danmark .

    Ved du noget om det ?

    Svar

Skriv en kommentar