Forventet læsetid: 6 Minutter
Tesla Wall Connector Gen 3 er den seneste lader fra Tesla på markedet til opladning hjemme. Men er den også det bedste valg til at lade din Tesla derhjemme? Vi har kigget på, hvad man som Tesla ejer i Danmark forventer af en ladestation, og hvor godt en Tesla lader, som Tesla Wall Connector Gen 3, opfylder behovet.
Om Tesla Wall Connector Gen 3

Pris ladeboks: kr. 3.750
Pris Installation:
Ca. kr. 4.200 – 1-faset 11 kW installation
Ca. kr. 5.600 – 3-faset 22 kW installation
Ladeboksen
I forhold til den tidligere Gen 2 ladeboks med plastic front, så har den nye Wall Connector Gen 3 en glasfront. Det synes vi er en rigtig god opgradering, da ladeboksen derved bedre kan holde sig pæn med tiden.
Prisen på Tesla Wall Connector Gen 3 er fortsat den laveste, men man skal lige være opmærksom på, at den ikke har en integreret elmåler, som man skal installere ved siden af. Dermed er ladeboksen ikke væsentlig billigere end andre.
Man skal også være opmærksom på, at Tesla Wall Charger har færre smartfunktioner. En del af disse funktioner ligger i Tesla App, men har man ikke en Tesla, så bør man stærkt overveje at vælge en anden ladestation.
Inkluderet:
- Wall Connector Gen 3 ladeboks
- Bagplade til vægmontering, inkl. skruer og hex-bit (bit til skruemaskinen som passer til skruerne).
- Ladekabel (7,3m)
Fordele og ulemper
Fordele | Ulemper |
---|---|
Den flotteste ladestation af alle … synes vi, og har et flot naturligt ophæng til ladekablet når det ikke bruges. | Ikke “smart” nok til at lade når strømmen er billigst, og kan ikke forbindes til tredjepart smartapps som ellers kan håndtere dette. |
Kan bruges til opladning af alle elbiler på markedet. | Har ikke integreret elmåler (MID-godkendt) som er nødvendigt for at modtage el-refusion. |
Wifi til online opdateringer og opdateringer af fremtidige funktionaliteter. | Overskydende strøm fra solceller kan ikke automatisk sendes videre til elbilen, men forventes at være med i en fremtidig softwareopdatering. |
Tesla App kan indstilles til hvornår opladning skal starte eller afslutte. |
Specifikationer: Tesla Wall Connector Gen 3
Dimensioner | Højde: 345mm, Bredde: 155mm, Dybde: 110mm |
Vægt | 6,8 kg |
Wifi | Wifi forbindelse til automatisk opdateringer. |
OCPP | Nej “Open Charge Point Protocol” (OCPP) er en open-source kommunikations standard for elbil ladestationer, som betyder at ladestationer, apps etc. kan snakke sammen. |
Smart opladning (APP) | Kan ikke forbindes til andre smart app’s til at styre opladning. Tesla’s App kan bruges til at styre opladning (læs mere her) |
Maksimal ladeeffekt: | 1-faset 7,36 kW / 32A 3-faset 22 kWh / 32A – integreret belastnings-balancering. |
Forberedt til el refusion: | Forbrug kan aflæses i Tesla app, men der medfølger ikke godkendt MID elmåler. Godkendt elmåler skal installeres separat, for at kunne tilsluttes abonnement og el-refusion. |
Opladningshastighed | Omkring 71 km pr time. Opladningshastighed er kortere for Model 3, og længere for Model S, så dette er IKKE et præcist estimat. |
Ladekabel: | Type-2 ladekabel |
Pris, Tesla Terra ladeboks: | Ca. kr. 3.990 plus installation, uden wifi og integreret type 2 ladekabel Ca.kr. 5.600 plus installation, med wifi og integreret type 2 ladekabel |
Pris, installation: | Ca. kr. 4.200 – 1-faset 11 kW installation Ca. kr. 5.600 – 3-faset 22 kW installation |
Garanti og service | 5 års garanti, software-opdateringer og hverdags-support. |
Indstilling af tidspunkt for “opladning start” eller “færdig opladning”
Tesla opdatering 2021.36 giver nu mulighed for at indstille hvornår opladning skal starte eller hvornår opladning skal være afsluttet. Det skulle man før gøre på displayet inde i Tesla bilen, men disse kan nu indstilles via appen.
Færdig opladning
Vælger du tidspunktet for, hvornår bilen skal være færdigopladet, så betyder det, at bilen selv bestemmer, hvornår opladningen skal starte, så den er klar, når du skal bruge bilen. Det har den fordel, at batteriet er varmt, når du skal køre, hvilket kan være en fordel i de kolde vintermåneder.
Start opladning
“Scheduled charging”, eller “opladningsstart” bruges når du vil bestemme starttidspunktet for opladningen. Det kan bruges til at indstille opladning, når strømmen er billigst, og kan fortsætte opladningen til det opladningsniveau, du bestemmer, f.eks. 80%.
Funktioner vi ønsker os
Forbindelse til 3. part smart-apps
Wifi og SIM er nu integreret i Tesla Wall Connector Gen 3, og det ville være fantastisk, hvis man kunne forbinde 3. part smart-apps til at styre opladning, når strømmen er billigst. Det er nok mest sandsynligt, at Tesla holder sig til at relativt lukket system, og med tiden udvikler denne funktion selv. Men vi må vente på, hvad Tesla kommer med i de kommende opdateringer.
Videresendelse af overskydende strøm fra solceller
Overskydende strøm fra solceller kan ikke automatisk sendes videre til elbilen. Hvis man har, eller gerne vil have solceller til opladning af elbilen, så kan overskydende strøm fra solcellerne ikke automatisk sendes videre til elbilen, da solcelle systemet ikke kan kommunikere og styre Tesla Wall Charger Gen 3. Det kommer sandsynligvis i nær fremtid.
Skal man opgradere sin gamle Wall Connector til en Gen 3?

Funktionaliteten i Tesla Wall Connector Gen 3 er næsten på niveau med de mest solgte ladestationer i Danmark, som ZapTec Go, Easee Home m.fl. Der mangler at blive åbnet for 3. part smart-apps således, at man kan lade når strømmen er billigst, og automatisk sende strøm til elbilen fra et solcelleanlæg, hvis man har et sådan installeret.
Det er også væsentligt at pointere, at en Tesla Wall Connector kun er relevant, hvis man har en Tesla, og har man en Tesla OG en anden elbil, så bør man overveje en anden ladeboks.
Hej
Når jeg i forvejen har elvarme som primær opvarmningskilde og dermed får refusion så vil jeg vel også automatiske få refusion for den el jeg bruger til opladning af min endnu ikke modtaget Tesla, hvis jeg benytter en Tesla Wall Connecter ude Mid måler – eller er der noget jeg har misforstået her ?
Hej Peter, tusind tak for dit spørgsmål 🙂
Ja, du får også refusion for den el du bruger til opladning af din elbil. Elmåleren kan ikke se hvad din el bliver brugt til.
Mid-måleren skal bruges hvis du skal måle hvormeget el der går til opladning af elbilen. Det er kun nødvendigt hvis du vil tegne et abonnement for at få el-refusion på strøm til opladning af bilen.
Da du får el-refusion behøver du ingen mid-måler.
Håber der ikke er så længe til der står en Tesla i din carport 🙂